onsdag 25 november 2009

Konceptjubel.

Hitta obegripliga annonser i tidningen.


Pussla ihop alla delar längst bak i tidningen enligt följande mönster.


Pim, pam, pett. Svaret!


Försvarsmakten har gått från de skogsklädda och skjutglada mäns förening till en macho och utmanande organisation. I alla fall i reklamvärlden. I verkligheten är det samma skjutglada män som tror att ryssen lurar i busken. Men det är en helt annan historia.
DDB Stockholm har inte tagit i med den allra mest fantastiska idén (även om den senaste var mer spännande än de flesta andra) som skänker just mig någon form av nyfikenhet. Och med tanke på att jag är så långt ifrån deras målgrupp som går att komma är det inget att hänga upp sig på. Men däremot vill jag hänga upp hela kampanjen på alla reklamskoleväggar, knöla ner den i alla kreatörers byrålådor och utnämna den till ett praktexemplar i att behålla den röda tråden. Hålla ihop konceptet. Tight. En självklarhet säger du. Självklart ska det synas vem som är avsändaren, att en kampanj håller ihop och inte spretar som en gammal tandborste. Ja du säger det du. Men det händer gång på gång att det tighta byts ut mot utsvävningar som ingen förstår sig på. En bra idé är en idé som går att bygga ut. Som går att använda på alla möjliga och främst omöjliga sätt utan att konceptet försvinner. Ska vi klubba det? Och samtidigt skänker vi en viral axelklapp till hela DDB. Och låt oss nu slippa klavertramp som tex Amsnesty senaste. Tack och hej. Leverpastej.

Kram kram
//Nina

4 kommentarer:

Tobias Ekvall sa...

Bryr sig de krigstokiga ungdomarna om att pussla ihop reklamannonser i kvällstidningar då? Är det kul att lägga pussel i allmänhet? Jag undrar så och är oerhört skeptisk. En annan frågan som vi kan ställa oss är hur många det faktiskt är som är pepp på att bli en svensk officer över huvud taget?

Tessan sa...

Helt rätt Nina. Det är ett praktexemplar och en av mina favoritkampanjer. Fick mig nästan att vilja söka till militären bara för att kampanjen är så rolig. Fast det är ju inte militären som egentligen gjort kampanjen, så det föll igenom. ;-)

The Girls Of Florida sa...

Tobias; Jag tror inte att någon kommer att klippa, knåpa och pussla och det är säkert inte menat så heller. Med tanke på det starka konceptet är jag övertygad om att det heller inte behövs. Man känner igen Försvarsmakten ändå. Det är det som är grejen med koncept :)
Tyvärr så tror jag också att det finns människor som fortfarande vill göra en kamouflerad karriär.

Tessan, Haha det hade sett ut det omvärnpliktiga satt nergrävda i sina skyttegravar i skogen och brainstorma fram kampanjer. Men visst har dom träffat mitt i prick? Fast egentligen skulle jag önska att kampanjen vore urusel så ingen sökte :)

Anonym sa...

anleding till att dom gör det här är ju på grund av vad ni skriver,hade inte sverige haft en sån här puckad syn på försvaret så skulle denna reklam alldrig behövts finna. Försvarsmakten är sjutglada,skogklädda person som tror ryssen komer, tror du verkligen det?
Jag tycker om försvaret och det gör mer än militärgrejer t.e.x hjälper till vid naturkatastrofer och leta efter försvunna personer. det är manskap(och kvinnoskap) som behövs för det är väldigt lite som gör det friviligt.