måndag 23 januari 2012

Reklamsabotage



Nog för att jag jobbar med reklam men det här är så fint. Det är Reklamsabotage Majvallen som enligt de själva ” tar tillbaka det utrymme som dagligen stjäls från oss.
Vi har inte bett om att bli manipulerade till att köpa saker. Vi har inte bett om att bli
pumpade med normer och bilder av hur vi borde se ut och hur vi borde bete oss.
Genom att befria vissa ytor förändrar vi omedelbart de platser vi arbetar på och
samtidigt synliggör vi dom bedrägliga budskapen i den reklam som sitter kvar.”

Man kan tycka vad man vill om deras manifest. Kanske att det är korkat, kortsiktigt eller alldeles underbart. Men vad man än tycker så är deras målningar, allt som oftast, tusen gånger vackrare än reklam.

4 kommentarer:

Terese Mörtvik sa...

Oj, tro om de blev sponsrade till detta eller vad de gjorde. Utrymmena är ju anars sjukt dyra att använda. Om det nu inte är så att de helt sonika klistrade över sina grejer på reklamen som stod... vilket kanske inte är så bra. Jag menar folk har ju betalat för att använda dem...

Men alldeles underbara grejer annars, och påminner om att reklamen måste bli bättre, trevligare och helt enkelt lättare att tycka om.

The Girls Of Florida sa...

Men det är också bara att inse att reklambyråer måste börja tänka. Budskap kan inte bara handla om att vara snyggast, kaxigast och köpa allt.
Snällhet vinner. Alltid.

Erik sa...

Visserligen håller jag med er, men samtidigt har jag svårt att förstå hur era sympatier med reklamsabotage går ihop med att själv arbeta i reklambranschen. Jag hoppas för er egen skull att ni är OK med er själva.

The Girls Of Florida sa...

Stor tack för omtanken Erik. Inga bekymmer vilar över axlarna. Men som jag skrev så är deras målningar, allt som oftast, tusen gånger vackrare än reklam. Vilket inte betyder att jag har problem med reklam utan bara tycker att den kan bli bättre.
Hoppas du är ok med det svaret.

//Nina