lördag 23 maj 2009

Skryt ger sällan en förlåtelse.



Att kunna be om ursäkt är en fin egenskap. Men att göra det utan omsvep och bortförklaringar är ännu finare. Det räcker med ett förlåt, jag gjorde fel.
AMF försöker här tappert att få sympati och förlåtelse för sina dumheter. Och dom gör det bra, åtminstone till en början. För sedan kommer det tråkiga dravlet om hur bra, sunda och billiga dom är.
Jag tycker det hade känts långt mycket skönare i magen om dom hade hoppat över skrytet. Vad tycker du? Hade det inte känts mer rättfram och som om dom verkligen menar det?

Rubrik.
Till dig som sparar i AMF.
(Och som undrar hur det kunde bli så här.)

Brödtext.
Jag förstår om den senaste tidens händelser runt AMF – med bland annat före detta VD:s pensionsavtal och flytt av pensionspengar – har påverkat ditt förtroende för oss. Jag förstår om du är förbannad.

För det var precis vad jag själv blev när jag fått veta vad som hänt. För mig (och för alla andra som arbetar på AMF) måste ledningen för ett bolag som har uppdraget att förvalta pensioner alltid sätta spararnas intresse främst.

Jag valde att bli VD för AMF i vintras för att det är ett mycket välskött bolag med sunda värderingar. Det är det fortfarande. Du kan känna dig trygg i att det som skett är isolerade händelser som på intet sätt speglar det egentliga AMF. Jag lovar att göra allt jag kan för att vinna tillbaka det förtroende som det här företaget, och de som jobbar här, förtjänar.

För mitt i alltihop finns det mycket som talar för AMF:

Vi har den bästa ekonomin av alla jämförbara pensionsbolag. Det ger oss större rörelsefrihet och borgar för att du ska få en så bra pension som möjligt.

Vi har fått pengarna att växa mest av alla de senaste 15 åren. Att investeringarna fungerar långsiktigt är A och O när man arbetar med pensioner.

Vi har de lägsta kostnaderna i branschen. Vilket inte är minst viktigt eftersom det är dina pengar vi tar hand om.

Jag och mina medarbetare kommer att fortsätta jobba hårt för det som är viktigast för oss; att du får bästa möjliga avkastning till lägsta möjliga kostnad.

Tack för att du tog tid att läsa det här.
Ingrid Bonde
VD, AMF

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig på bonde@amf.se. Jag lovar att svara så fort jag hinner. Läs förresten om våra etiska riktlinjer på amf.se

//Nina

2 kommentarer:

Bonnieto sa...

Åh så tråkigt det ser ut! Jag är en copywriter som inte orkar läsa text och jag är stolt över det.

The Girls Of Florida sa...

Text bör läsas. Om den är intressant/rolig/finurlig, vilket denna inte var.

//Nina