måndag 1 juni 2009

Glipan.


Vid skolbänken snackades det en hel del om den beryktade "reklamidécirkeln", närmare bestämt att överförklara kontra att underförklara idéer. Är cirkeln sluten har man skrivit alla stackars människor på näsan, lämnar man för stor glipa fattar folk nada. Den bästa reklamen lämnar alltså lagom stor öppning så mottagaren får tänka själv men fattar budskapet innan tålamodet tryter.
Här är ett exempel på det glipan from hell. Jag har tidigare tjatat om en annons från samma avsändare, där förbarmade jag mig över bortslarvade siffror. Här verkar dom ha glömt bort det mesta. "Får jag lov att presentera..." vadå? Ivrigt bläddrade jag blad och ville hitta fortsättningen. Icke. Det finns ingen. För dom kan väl ändå inte mena att själva logon är fortsättningen? Come on, är det månne dags för Suzukis kreatörer att få sig en rejäl spark i röven rakt tillbaka till skolan?

Är ni snäppet smartare än mig? Förklara gärna.

Helena.

3 kommentarer:

Entapir sa...

Det var Suzuki som fick Svenska folket att säga "shit pommes frites" (som ju ser grönjävligt ut i text).
med tanke på hur många bilar de säljer kanske de inte har mer att presentera? :D

Mp sa...

"Får vi lov att presentera" är inte det en fråga? Och om det är en fråga är mitt svar på den "nej det får ni inte"

Mp

The Girls Of Florida sa...

Entapir: Jaha, tur att du utbildar mig, jag hade ingen aning om detta faktum. Tror bestämt att jag hörde uttrycket på "Värsta språket" första gången för många år sen. Det håller ännu. Lätt.

Mp: Haha, jag kan inte mer än hålla med.

Helena.