måndag 15 juni 2009

Humanisternas samfund (och en hel del paranteser).


"Gud finns nog inte. Ändå påverkar han dig". Njao, jag känner mig kluven. För mig finns ingen gud och dom gångerna han kan påverkar mig (trots att han inte finns, bra gjort)kan jag välja ett annat alternativ. Jag behöver inte fira jul och påsk. Jag måste inte gifta mig i kyrkan, eller ens gifta mig. Jag behöver inte ge mina skattepengar till kyrkan om jag inte vill. Men, många krig finns och har funnits enbart på grund av olika sortes gudar. För att inte prata om förtryck, hat och annat trams.
Så visst är det ett intressant ämne och visst är det något som är värt en diskussion.

Men vad jag inte fattar är varför ska jag bli medlem i Humanisterna? Ge mig några anledningar och ge mig dom direkt på kampanjsiten. Annars känns detta mer som vilket frireligiöst samfund som helst. Fast det gör dom nog ändå när jag tänker efter.

Trots att jag uppenbarligen är en sann humanist (ja, jag gjorde testet på hemsidan) och en helt "vanlig" icke-troende kan jag se att många människor faktiskt mår bra utav att tro på någon eller något. Och så länge dom inte försöker få mig att göra detsamma får alla tro på vad dom vill. Det tycker jag är humant och alla människors rätt. Vad är din åsikt om kampanjen och om livet i stort?

(För er som nyfikna på vad Resumè har skrivit om kampanjen, läs här och här.)

//Nina

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det intressanta med frågorna i testet är att de såklart som alla anna propaganda är vinklad. Religiösa texter är ju också vinklade.

Självklart stöder man likabehandling av alla oavsett kön, ras eller religion. Kvinnans fria rätt till abort.

Personligen tycker jag (och jag jobbar ändå en hel del för Svenska kyrkan) att Gamla Testamentet är en sagobok som absolut inte bör följas av något samhälle, eftersom de regler och lagar som står där till många sätt har en helt annorlunda syn på samhället än vad vi har idag.

Men jag tycker om att fira jul, jag tycker att man ska behandla människor såsom man själv vill bli behandlad. Jag tycker att alla människor har rätt att tro (eftersom en av frågorna handlade om religionsfrihet men var lite udda ställd.)

Det stora problemet med krig som sker i religionens namn är att människor själva tar sig rätten att bestämma vilken religion som står över en annan. (Mig veterligen finns detta inte uttryckt i någon helig skrift)

Religion ska alltid vara något personligt och absolut inte tillhöra samhället. Men, precis som du skriver, bara för att jag inte är religiös och troende fullt ut vill jag inte gå med i en förening som motarbetar de som väljer att tro. Inte i Sverige, för vi lever i ett sekulariserat samhälle fritt från religiöst förtryck (i alla fall från statligt håll)

Patrik Lindenfors sa...

Det finns även en bok som hör till kampanjen. Du kan läsa mer om den här: http//www.bokengudfinnsnoginte.se

The Girls Of Florida sa...

Merkapten: Såklart det är vinklade frågor. Och det hels blir bara mer och mer fånigt ju mer jag tänker på det. Kan dom inte bara säga vad dom vill?

Patrik: Ok, tack.