tisdag 18 augusti 2009

Åsikter om Willys. Tack.


Det var länge sedan det blev en diskussion här så nu tar vi nya tag.
Vad tycker ni egentligen om Willys nya filmer?
Jag kan tycka att i ett myller av andra filmer tappar man lätt fokus på vad det var som egentligen hände. Det blir ingen självklarhet att avsändaren är Willys och inte blir jag direkt lockad att handla min mat där heller. Willys för mig är sur personal, sunk och ospännande. Men å andra sidan lägger jag märke till filmen. Den påminner om ett skolarbete på ett roligt sätt. Men frågan är, är en bra reklam den som sticker ut? Lite som Apoliva tänker jag. Den ser inte ut som en typisk hudvårdsreklam men är den kanon bara för det? Kom igen nu, få igång en ångande diskussion här. Jag vill ha svett, skrik och böl. Och framför allt vill jag ha din åsikt.

Ni kan också läsa mer om saken på Pers värld.

11 kommentarer:

RIckard B sa...

I och med att den animerade 2-sec vinjetten + lite annat tjaffs är förlagd i den studion i Skellefteå där jag jobbar så tycker jag att den är skitbra. verkligen helt underbar. Vill gärna se lite uppföljare på den också.... NÅgra inspelningar till... med lite högre budget. ;-D

The Girls Of Florida sa...

Rickard B; Yuooie! En åsikt, jag tackar och niger. Men om filmen inte hade haft något att göra med "din" studio, vad skulle du tycka då?

Anonym sa...

Jag har en Willys i närheten (en affär alltså) och jag blir inte mer sugen på att handla där än innnan. En sak har dock berört mig med Willys reklam, och det är de små skyltarna i annonserna på stan med hur många varor de prissänkt på sistone. Det ser verkligen ut som nån gått och bytt ut lapparna med antalet varor till andra lappar (med högre antal varor). Av någon anledning ger detta labbytarupplägg upphov till exitensiella tankar. Fast inte mer handling, från min sida.

/Kakan

Rickard B sa...

Rent marknadsmässigt är det nog för tidigt att ge betyg. Jag tror de satsar mer på att långsiktigt nöta in temat "Willys förbättrar världen". Och för att det inte ska bli tjatigt att säga det om och om igen, tar de till wild&crazy filmer som inte har något med saken att göra (nästan)

Med tanke på parallellen till Apoliva kan jag väl säga att reklam som går sin egen väg är bra. Nio fall av tio i alla fall. Apoliva har ju utan tvivel lyckats hutlöst bra. I slutändan så är det ju ändå namnet på produkten som ska fastna i bakhuvudet hos konsumenten och kännas välbekant då man står där och väljer bland hyllorna. Och det lär det göra även efter att man slutat förfasa sig över reklamen i sig...

Fia sa...

Jag avskyr att handla på willys av massa anledningar men bortser man från det så tycker jag det är en trevlig reklam med fina färger. Rolig att titta på liksom. Men själva budskapet glömde jag snabbt bort. Men va faaan, visst känns den väl lite fräsch ändå. Sen är det ju faktiskt ett gammalt ligg till mig som står och masserar i sista scenen. Ganska coolt.

The Girls Of Florida sa...

Anonym;Men jag kan inte påstå att jag tycker att annonserna/abrubusen går hand i hand med filmen. Två helt olika företag känns det som.

Rickard; Det är då till att tycka mycket om sig själv. Willys förbättrar världen ;)
All uppmärksamhet är inte bra. Uppmärksamhet ska man få för att man har gjort något bra. Att tänka att allt som går sin egna väg är på automatik är bra är som att kalla sig punkare fast man inte gillar musiken. Det håller inte. Apoliva har lyckats hutlöst bra med att få uppmärksamhet men det kommer dröja innan jag köper något därifrån. Dom förtjänar helt enkelt inte mina pengar.

The Girls Of Florida sa...

Fia; Visst känns filmen fräsch, långt mycket fräschare än butikerna. Vad jag menar är att filmen kan vara hur "bra" som helst men om man inte kommer ihåg avsändaren/budskapet är det då en så bra film?
Hoppas han gav dig en go massage innan han blev ett ex.

Entapir sa...

Nina aka TGOF; Håller med dig om att filmerna och stortavlorna lirar i olika världar. Nu fattar man ju direkt att dom snålat så på den stackars affischklistraren för att ha råd med fancy animeringar och extra regnbågar i filmen. ;)
Trevligt att se Willys prata något annat än pris! Även om det är med där i början så gör de sitt bästa för att skoja bort det resten av filmen. Kan det vara början på något fint vi ser här?

Ang Apoliva så håller jag med Rickard. Jag skulle vilja påstå att väldigt få icke reklamintresserade avstår från köp pga reklam. Apolivas sortiment är ju enormt och i slutet gissar jag att all uppståndelse enbart hjälpt apoteket.

lord Fredruk sa...

Ok. "Bosse Valentino Söderberg, föddes i Rimini med svensk farsa". Fast sämre.

Mest intressant är om Willys lyckas hålla tråden, eller om detta är ännu en -hyggligt- välproducerad lösnäsa.
Men att filmen är en frisk fläkt, befriad från ängsliga priserbjudanden, måste jag ändå applådera.

The Girls Of Florida sa...

Entapir: Håller med att det är befriande att inte behöver höra att dom är en billig matkasse. Det budskapet har nog redan satt sig hos dom flesta. Men. Varför tog det så lång tid för mig att koppla det till Willys? Det skulle kunna vara Netto eller vilken annan matkedja som helst. Fast jag gillar helt klart den glada tonen.

Ang Apoliva kanske du har rätt. Men blir det inte förjävla trist sätt att tänka reklam på. "Bara jag gör den annorlunda så gör jag rätt". Fast det är kanske inte så du menar?

//Nina

The Girls Of Florida sa...

Lorden; Ja visst är den i samma stil som Bossefilmerna. (Vad gjorde dom reklam för? Något som hade med bostad att göra eller hur var det?)

Vad som händer med Willys får framtiden utvisa men visst hade det vart skönt om det inte är en lösnäsa. Men varför är deras utomhus en helt annan linje? Hajar inte alls.

//Nina

PS. Tack alla ni som verkligen lyckades få igång en diskussion här. Det var på tiden. Tack era små tomtar :)