torsdag 29 oktober 2009

Hemligheten under en niqab.



Reklam är många gånger en bra kanal för att få igång en diskussion eller öka acceptansen för någon, några eller något. Se bara på ICA-Jerry. I hans fall är det en självklarhet för det finns ingen som kan komma och säga att funktionshindrade inte har en given plats i vårt samhälle. Men hur blir det när vi kommer till niqaben som i denna reklamfilm från Liaison Dangereuse? Ja den är annorlunda, den är vågad, den sticker ut. Man ser den, man kommer ihåg den och den diskuteras. Men genom att låta kvinnan gömma sig i en niqab tar man som företag då också ett ställningstagande för detta plagg? Jag känner mig kluven så hjälp mig. Med tanke på hur många kvinnor det är som varje dag drar på sig detta tygskynke måste det finnas tusentals hotta chiks som du och jag aldrig kommer att få se. Klart att det gör. Men som ni vet är jag inget stort fan av burka/niqab (vilket ni kan läsa mer om här och här) och därför blir det tokigt i mitt huvud. Är filmen enbart bra eller är det ett steg framåt för fanatiska muslimer? Vad tycker du?

Kram kram
//Nina

3 kommentarer:

Tessan sa...

Det är en vacker reklamfilm. Den berör. Fast det blir konstigt ändå. För en kvinna som faktiskt bär en burka/niqab i verkliga livet skulle aldrig kunna vara med i en sån film. Och det är ju det som är problemet.

The Girls Of Florida sa...

Ja det är så sant. Det måste vara ett ramaskri utan dess like i vissa länder efter den här filmen.

//Nina

Tessan sa...

Förhoppningsvis får företaget inte alltför många dödshot.