måndag 24 november 2008

När ska tupparna bli ödmjuka?



Detta handlar inte enbart om SJ. Men dom är ett gott exempel. Eller dåligt exempel om man så vill.
För hur mycket kan ett företag slå sig på bröstet och tuppa upp sig utan att leva upp till allt det goda?
Hur många SJ-annonser har vi inte läst det senaste som bara handlar om uppblåstbart skryt? Alldeles för många om du frågar mig.

Nä visst, dom säger inte rakt ut "Hellsike va bra vi är". Bara nästan. Och ja. så kan man säga. Om man är precis så bra som man säger. Men är SJ det?
Om jag vore SJ, skulle jag förhoppningsvis vara ödmjuk. Om vi säger så här. Om du alltid vore sen. Alltid lät folk vänta utan rimlig ersättning. Om i de flesta fall vore hyfsat svårt att få tag på dig. Och när någon väl fick tag på dig kostade det skjortan. Skulle du sälja dig som störst, bäst och vackrast? Det hade inte jag.

Ett annat exempel. Jerlov har gjort ett bra jobb med att få Västtrafik att låta riktigt mänskliga. Som om dom faktiskt brydde sig om både dig och miljön. Hur möter dom upp det? Jo genom att stänga spårvagnsdörren i ansiktet på dig. Genom att låta en busschaufför fräsa åt dig. Genom att låta dig vänta ute i kylan cirka 40 minuter längre än vad du borde göra.
Jag säger så här. Jag skulle vara ödmjuk.

Vad säger ni själva? Varför satsar inte tupparna på snällhet?

//Nina

1 kommentar:

The Girls Of Florida sa...

Tydligen ingen som tycker som vi....eller?