tisdag 28 juli 2009

Design på tub.


Färgerna blev inte ett dugg smaskiga här. Det som är fisrosa här är egentligen mer gullrosa.

Tandkräm, diskmedel, fotfil, mensskydd, skoputs, rengöringsmedel, handkräm, toalettpapper, batterier, tops, tandpetare. Det går att plussa dit ungefär en miljard produkter till saker-vi-köper-men-ingen-har-brytt-sig-om-formgivningslistan. Saker vi handlar hej vilt, vi blir konsumentvildar och totalt illojala mot allt vad varumärke heter.

Låt oss ta tandkrämen som exempel. Det är white chrystal, diamond clear och gläns utan plack huller om buller. Den billigaste varianten kostar en tia mindre än den dyraste. Alla ser praktiskt taget ut på samma sätt och alla ger ungefär samma resultat. Det må vara ett fasligt krig i tandkrämshyllan nere på snabbköpet, men finns det en given vinnare?

Just nu finns det en solklar vinnare i mina ögon. Fanfar och konfetti, vinnaren heter Vademecum Limited Edition 2008.
Va? Gamla nyheter, är det något att skriva om. Ja, det tycker jag allt att det kan vara. Tuberna finns fortfarande i handeln och skulle du inte hellre ta en vacker rosa, svart eller kanske mintgrön tub istället för tråkvit med lite silvervågor på? Vi kan helt enkelt ha dessa tuber, designade av Karin Manenrstål, som ett skolexempel på hur en vardagsartikel kan sticka ut från hyllan.

Tack det var allt för mig denna onsdag.
//Nina

Inga kommentarer: