fredag 24 juli 2009

Plågsamt.



Då så, det är sommar. Inte alltid enligt temperaturen men enligt almanackan. Något som hör sommaren till, förutom mygg, dagg och sönderskrapade knän, är den där outhärdliga låten. Låten du lär dig utantill (innantill?) efter två gånger, låten du önskar livet ur och låten PartilleJohnny svänger höfterna till på Gothia Cupdiscot. Just det. Sommarplågan.
Svenska Kyrkan har en helt egen version av årets sommarplåga. Det är inte Svenne Banan, Rap Das Armas eller något annat musikaliskt. Med kampanjen Hela Världen syftar kyrkan på sommarens väder. Och då menar jag inte det vi kallar dåligt väder här i stan utan väder med lite mer tåga i. Tror inte jag ens behöver gå in mer på det. Ett jäkla oväder i mer fattiga länder helt enkelt.

Att sammankoppla ovädret till vad vi kallar sommarplåga tycker jag är en finurlig idé. Men. Jag tror det stannar där. Jag saknar de lilla extra. Att någon tänkt till ett varv till. Som dom gjorde med Vatteninsamlingen till exempel. Där lockelsen låg i att göra en egen insamling. Här blir det lite platt, lite för mycket tycka-synd-om-andra och oj-jag-klagar-fast-andra-har-det-sämre.

Hade det kanske gått att göra något roligare av det? En egen jobbig sommarplåga? Något viralt? Eller åtminstone ta bort det mesta av texten i filmen? Det känns som om Svenska Kyrkan, eller Patrik Sthlm som är byrån bakom det hela, är något på spåret men tappade gnistan. Kom igen. Snälla du, stånga mig! Sparka mig! Gör nånting! Hoppa på mig! Du ska ju trots allt vara en plåga.

PS. Lycka till, hoppas ni drar in tonvis med pengar. Och tack Merkaptan för tipset.

//Nina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nina

Tack för intressanta synpunkter på vår kampanj. Kul att du ville uppmärksamma den.

Mvh
Carl Johan, representant för Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete

The Girls Of Florida sa...

Hej Carl Johan och tack själv.

//Nina