torsdag 25 december 2008

AIK vs. Djurgården



Hejsan svejsan. Hoppas ni hade en riktig julefrid under gårdagen. Men nu är det slut med frid och fröjd för nu återgår vi till reklamens glansiga värld.

Jahaja, motsättningar. Den här annonsen gör inte att jag faller av stolen direkt men jag gillar den ändå. Den är charmant och jag hajar till. Speciellt när budskapet blir lokalt. Till exempel när hatkärleken(?) AIK-are och Djurgårdare i Stockholm kommer på tapeten.

Mitt enda bekymmer är hållbarheten. Idén känns lite problematisk att bygga ut bortom annonsformat och konceptet kortsiktigt. Men, men, kort och gott strongt jobbat.

Nu till något helt annat. Det där med norrländsk reklam var tungt. För att fatta mig kort har mina observationer hjälp mig att inse två saker.
Pris, pris, pris, glöm imagereklam och kör på pris i små pluggisar. Imagereklam är till för storstäderna. På sätt och vis är det självklart, men det blir extra tydligt när man tar sig en kik i NSD. Mitt andra iakttagande är att norrlänningar är väldigt positiva till reklam. Bra reklam förstås. Det imiteras, skojas och pratas om reklam en hel del. Humor går hem här uppe. Speciellt om den är en smula burdus.

Så där. Den här inlägget blev en ofokuserad kompott. Det bjuder jag på.

2 kommentarer:

The Girls Of Florida sa...

Appropå annonsen du tog upp baby skulle jag vilja påstå att brödtexte inte riktigt knyter ihop säcken. Inte den jag har läst iaf. Varför ska det vara så svårt att knyta an till rubrik på ett fiffigt sätt?

The Girls Of Florida sa...

Håller med dig gumman. Brödtexten borde hålla ihop bättre. Hyfsat charmant ändå.