tisdag 23 december 2008

Halvdant bröllop.



























Det här inlägget har jag tänkt att skriva göralänge. Nu blev det inte riktigt så. Men nu har allas vår porrblaska Resumè skrivit om det och jag tänker inte vara sämre.

Blev jag nyfiken av detta dr? Svar ja. Öppnade jag det? Ja. Blev jag intreserad av innehållet? Svar, ja rätt så. Blev jag till mig av kreatörslycka? Njäe.

Alltså själva idèn tycker jag är bra. Och dom var på väg åt rätt håll innan lättjan slog till.
Hade det bara gjorts personligt rakt av och om både Ad och copywritern hade lagt manken till, ja då hade det kunnat bli riktigt bra. Nu föll allt på mållinjen. Eller det kanske är fel att tänka så? Budskapet kommer fram och förhoppningsvis leder det till att många flickor där borta i långtbortistans slipper äckliga gamla gubbar till äkta män. Hoppas det.
Men jag kan bara inte låta bli att tänka "varför gjorde ni det inte fullt ut?". Fega? Jobbig kund? Grinig CD? Julledighet i förskott?

Med din adress skrivit med ett typsnitt som varenda moster och giftasSvensson som helst skulle ha valt dimper kuvertet ner på hallmattan. Inuti ligger ett inbjudningskort till ett barnbröllop. Ruskigt javisst. Men sant.
Det är också sant, tyvärr, att det griper inte tag i mina tarmar. Jag vill få ont i tarmarna av det för att sätta in pengar omdelbums. Men det kommer av sig. Det är lite för halvdant. Slå på stort, även om det krävs mer jobb. Det är ju det ni får betalt för. För bövelen.

Text inne i kortet. Rubrik:
70 000 flickor blir bortgifta varje dag.

Brödtext:
Ett barnäktenskap tvingar flickor att bli vuxna i förtid och sker ofta mot deras vilja. Många måste sluta skolan eller blir gravida när de fortfarande själva är barn. Genom stöd och utbildning stärker vi deras rättigheter och ger dem möjlighet till ett bättre liv.

Stöd Plans kampanj "För att jag är en flicka"!

//Nina

Inga kommentarer: