torsdag 16 april 2009

Fattigmanstrend eller flådigt överflöd.

Bilden bortplockad. Så kan det gå när man "lånar".

För några år sedan, när jag hade ett rätt så välbetalt arbete, opererade jag bort en tand. Notan hamnade på ungefär 10 000 kronor och ett hål i tandranden. Jag kan bara skatta mig lycklig över att jag hade råd med hela kalaset för redan då diskuterades det om tandvården. Var den vår nya klassfråga, en löjligt synbar sådan dessutom? Ja, det skulle jag nog vilja påstå att den var. Eller är rättare sagt. Och i samma takt som folk blir arbetslösa inkommer fler prylar, beteenden och tjänster som visar att glappet mellan olika plånböcker bara blir större. Vi matas med bittra Volvoarbetare, ännu bittrare SAABarbetare och bloggare som får fingret av A-kassan. Vi har Fattigbloggen, grupper för arbetslösa på Facebook och En arbetslös dagbok och säkert tusen fler exempel. Exempel på att det åtminstone inte är ”fult” att gå utan jobb. Bara tråkigt, för jävligt och skittrist.

Men hur kommer detta påverka reklam tror ni? Kommer den att bli simplare, billigare eller raka motsatsen? Är det överflöd, rikemanssnusk och flådiga diamanter som lockar ännu mer nu när vi går på knäna? Eller är allt bara en fejk, en illusion, en Burk-Kurt

Hur var det under förra krisen? Vad gick det för trender då? Eller la vi ner allt vad trender heter? Och kommer det gå åt samma håll denna gång? Själv vill jag fortfarande tro på att allt löser sig. Kanske efter sommaren. För jag har en tand som behöver lagas och denna gång hoppas jag på att det inte behöver kosta 10 000 kronor.

//Nina

1 kommentar:

The Girls Of Florida sa...

Ingen som har något att säga? Du där, ja du i vit skjorta vad tycker du? Och ja du också, du i jensen...?

//Nina