tisdag 21 april 2009

På grund av eller tack vare?

Med risk för att låta som en norrländsk liten språkhäxa tänkte jag ta upp ett ämne som sticker mig en aning (okej, mycket) i öronen. Hittills har jag med en smula självbehärskning och en stor portion "jag-vill-inte-låta-som-en-besserwisser" kunnat avstyra mig från att rätta folk i det här sammanhanget. Men, när inte ens nyheterna kan hantera sin svenska då är det minsann dags för ett surt blogginlägg. Japp, jag pratar om användningen av "tack vare" och "på grund av". För hur fasikens låter "Han omkom i en bilolycka tack vare att han var alkoholpåverkad". Jippie, han omkom?

Är inte detta lätt som en plätt egentligen, syftar jag på något negativt/neutralt använder jag "på grund av" och syftar jag på något positivt använder jag alltid "tack vare". Vad tycker ni mina vänner? Klart som solen eller skitmeckigt?

H.

3 kommentarer:

Nemo sa...

På grund av = funkar alltid.

Tack vare = beror på. "Han omkom i en bilolycka tack vare att han var alkoholpåverkad" kan ju vara OK om det är en söndermisshandlad fru som säger det...

Unknown sa...

Klart att det är klart som solen. Och tack vare dig kan fler lära sig att använda det på rätt sätt.

The Girls Of Florida sa...

Nemo: Jajjemänsan, om det är en söndermisshandlad fru (då blir det antagligen positivt för henne), men i det här fallet var det nyhetsankaret... eh?

Lorans: Jag kanske skulle skola om mig till svenskalärare? Eller vad sägs?

H.