tisdag 2 februari 2010

Kärleken har många ansikten.
Skammen har ett.


Tummen ner från Daniel Sandström.

Tummen upp från samma Daniel.

Det ska hållas HBT-gille nere i Skåne och för att uppmärksamma detta har RFSL tagit hjälp av Made In Malmö. Resultatet blev ”Kärleken har många ansikten” som kan ses som Youtubefilmer och några annonser. Några har jag hört som reagerar på att bilderna är lite lama, lite halvtrista. Men Daniel Sandström på Sydsvenskan han reagerar på helt andra prylar han. Han tycker helt enkelt att tre stycken barbröstade kvinnor som gosar till det inte är något som hans tidning ska visa. Han säger ”Den aktuella bilden höll helt enkelt inte en acceptabel nivå. Jag tycker snarast att den reproducerar en klichémässig bild av lesbisk kärlek.” Däremot verkar han inte tycka att tre män som delar säng visar en klichémässig bild av bögkärlek. Redan här kan jag tycka att den där Daniel svajar till i moralen. Vad är skillnaden? Tre myskvinnor mot tre mysmän. Den ena är ok men inte den andra. Jaha ja Daniel, du verkar verkligen ha full koll på läget.
Men inte nog med att Daniel skiljer på könen, han tar strid mot klyschor också. Eller försöker ta striden iaf. Inte för att jag brukar läsa Sydsvenskan så rätta mig om jag har fel nu. Har det aldrig visats en annons för till exempel Fritidsresor där ett alldeles underbart hetropar går på stranden. Hand i hand och bredvid springer den snällaste syskonpar du kan hitta. En sådan klichéartad annons har förstås aldrig visats där. Eller annons för diskmedel för den delen. En tokskön kvinna med perfekta händer som lyckligt står och diskar? Nä en sådan har Sydsvenskan heller aldrig visat. Såklart har det heller aldrig visats en maskulin hårding till man som gör reklam för ett gym eller muskelpiller. Nej nej. Sånt visar inte Daniel Sandström i sin tidning. Tidningen helt utan klyschor. Tidningen som visar oss andra och vanliga människor vad som är rätt och fel. Tidningen som står i framkant för att bekämpa allehanda orättvisor. Du är verkligen en kämpe Daniel. Du är inte alls som en hel egen klyscha för feghet och osäkerhet. Inte alls.
Men innan jag glömmer bort det, Daniel, ska jag berätta en sak. Kärleken har många ansikten. Och det finns lesbiska kvinnor som ser alldeles fantastiska ut, vackra och smarta. Det finns lesbiska kärleksansikten som inte har hockeyfrilla. Det finns sådana kärleksansikten. Men så finns det ett skammens ansikte. Det ser ut som Daniel Sandström.

Kram
//Nina

5 kommentarer:

Vero sa...

Grymt inlägg som borde publiceras i Sydsvenskan.

The Girls Of Florida sa...

Tack Vero! Men ett sådan inlägg skulle nog ge en klichéartad bild av bloggare :)

Anonym sa...

Väl rutet Nina! Håller med till 100.
/HimlenKatarina

Tessan sa...

Hans retorik är ju lite bristfällig kan man säga. Däremot förstår jag motviljan att publicera just denna annons då den kan kännas som aningen porrig för en nyhetstidning. Den andra annonsen är mer subtil.

The Girls Of Florida sa...

stalochreklam; Tack!

Tessan; Håller med till viss del. För så där väldigt porrig tycker jag nog inte att den är. Men visst hade jag förstått honom mer med den förklaringen.