måndag 27 januari 2014

Hej politiker, vad ska ni göra?



Nu vänder jag mig främst till dig som redan är uppe i smöret och kan påverka mer direkt än vad vi ”vanliga” medborgare kan. Min fråga till er är hur länge till ska våldtäktsmän komma undan?

Hur många flickor och pojkar till ska offras? Hur många kvinnor – berusade som nyktra – till ska behöva utstå skammen? Hur många till tycker ni att det är lämpligt? Hur många fler ska behöva leva med demoner resten av sina liv, få sitt sexliv rubbat, skämmas inför sin familj och sina vänner? Hur många fler ska leva med en hemlighet som gnager sönder själen?

Jag bara undrar. För jag kan inte se att problemet är på väg att lösas. Kan inte se att någon av er ryter ifrån. Har inte sett att ni ställer er upp och gör revolt. Inget av det har jag sett. Däremot matas vi varje dag av nya domar som förnedrar offret, som trycker och vrider in kniven ännu djupare i den utsattas redan blödande sår. Nya domar som enbart är till våldtäktsmannens fördel.

Det räcker inte med långa och lama ursäkter. Ingen vettig människa tycker att det ok att ändra lagen – om några år.......för det tar ju sån tid! Det är nu den ska ändras. Inte sen. Inte ha frågan som ett vallöfte.

Det hela är mycket enkelt, säger jag som inte är en politiker mitt uppe i smöret och kan påverka mer direkt. För det ni behöver göra är att visa att ni står på rätt sida och ändra fokus. En våldtäkt går inte att bortförklara med ett ”jag trodde hen ville”. Det går liksom inte att misstolka om någon vill ha sex eller inte. Och tvivlar man på om ens partner är villig, då chansar man väl inte för helvete och trycker in sin mandom både här och där? Sex ska båda vara med på. Är man inte mogen nog att förstå det, då är man heller inte tillräckligt mogen för att ha sex med någon annan än sin hand.
Så kan ni tala om för mig, varför det är så svårt att skriva om lagen? Vad är problemet?

För varje dag som ni inte förändrar världen så blir ytterligare fler kvinnor, tjejer och pojkar våldtagna. Och jag ber er, låt det inte bli fler!

Hej då för denna gång, politiker.
Finns intresse att bevisa att ni bryr er finns ett kommentarsfält.

PS. Tack till Nina Hemmingsson som lånade ut bilden. Du är guld.

Politiska kramar
//Nina

Inga kommentarer: