lördag 15 maj 2010

En lek med hemlösa.


Den största gruppen av människor som skänker pengar till olika insamlingar är runt dom glada 65 basten. Det var något som oroade England. Därför har nu den brittiska välgörenhetsorganisationen Depaul tillsammans med reklambyrån Publicis kommit med en helt ny iPhoneapp, iHobo. Tack vare den ska den yngre generationen lära sig att visa omtanke, bli känslomässigt engagerade och förhoppningsvis ge bort några slantar till hemlösa. Ja det är väl bra? Jo då. Om det inte vore för hur iHobo funkar. Man skulle kunna säga att iHobo fungerar lite som den lilla japanska och mycket svårstavade leksaken. Fast istället för en pixlig och ful animerat djur ska du här ta hand om en hemlös. Och om du slutar ge hen hemlösa mat och omtanke börjar den lille filuren att knarka. Ja men då så. Då känner vi väl alla lite mer mänsklig kärlek till dom hemlösa.

Några reflektioner
.
Festligt att några faktiskt vågar göra något som inte går ut på att skriva på kartongbitar. Göra något nytt.
Men hörrni! Det är respektlöst. Helt uppåt väggarna, äckeldumt. Ni förnedrar dom hemlösa genom att göra dom till några små leksaksdjur. Till något overkligt som man kan göra lite som man vill med. Ni tar dom hemlösa ännu mer från verkligheten och jag tvivlar starkt på att ni löst problemet. Vill ni att folk ska visa andra respekt får ni faktiskt ta och vara goda förebilder.

Kram
//Nina

3 kommentarer:

Maria sa...

Så sant, så sant!

The Girls Of Florida sa...

Tycker jag med:)

Tessan sa...

Håller helt med. Blev alldeles förskräckt när jag först fick nys om den här grejen. Känns verklighetsfrånvänt med dystopi-varning.