tisdag 2 november 2010
Värm en vän
Ett varuhus inne i ett annat varuhus, du hör ju själv det är som bäddat för förvirring. Och när det var som värst visste knappt dom anställda om dom arbetade i Femman eller i Nordstan. Så Varuhuset Femman har tagit en resa från att bara visa produkter i sin kommunikation, tagit vägen genom en blå gubbe och nu för ett tag sedan är vi i hamn med att arbeta med de anställda i Femman som modeller. Det har givet en styrka i varunamnet, andas mode och framför allt är Femmans personal mer än jättenöjda. Numera känner dom en gemenskap (det är ändå runt 60 butiker, inte så lätt att få alla dom att sjunga samma sång så att säga)och en stolthet att arbeta i varuhuset.
Och så här går det till. Femman går ut med sex stycken kampanjer per år, tre på våren/sommaren och tre på hösten/vintern. Alla modeller är från någon av butikerna i Femman, kan vara svårt att tro för dom ser ut som fotomodeller allihop. Men så är det. Nytt tema för varje kampanj och medier som används är annonsering i Metro, stortavlor och aktivitet i varuhuset. Och så klart en Facebookgrupp (gå gärna med här).
Höstens kampanj Värm en vän blev den mest uppmärksammade hittills och är ett samarbete med Stadsmissionen Göteborg. I all sin enkelhet går den ut på att vi har uppmanat göteborgare att lämna in de vinterkläder de inte längre använder i stora entrén i varuhuset. Sedan har då Stadsmissionen ansvar över att kläderna kommer till frusna och behövande i Göteborg. Detta var också första gången som vi kopplade på gerilla. Till utvalda stortavlor hängde vi upp kläder som var till just alla frusna vänner i stan. På galgen hängde också en etikett med information om hela kampanjen. Nyfikna stadsbor läste och gick förhoppningsvis hem och länsade sina garderober, Redan efter någon timme var kläderna tagna och används idag av numera en något varmare vän.
Läs mer på
Resumé
Market
ADA Sweden
Byrå: Dedicate
Copywriter: Nina Janowicz
Art Director: Marc Zacharoff
Final Art: Michael Winnerholt
Produktionsledare: Veronica Jensen
Fotograf: Jonas Lundberg
Stylist: Kristin Brulay
Etiketter:
Dedicate,
Nina,
reklam,
Stadsmissionen,
Varuhuset Femman
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Sicken smart idé!
Har aldrig riktigt förstått vilket kvarter som är femman utan använder ordet om hela området. Och att använda anställda kul grepp. Men bäst är om det går att få klädinsamlingen att funka.
Tack Leif! Insamlingen funkar hur mycket kläder som kommit in vet jag inte, men jag har vart där och kollat och det ser bra ut. Om du hinner kan du passa på att lämna in något du med. Insamlingen pågår till den 7/11 (vilket är nu på söndag).
kram på dig!
Skicka en kommentar