tisdag 2 april 2013

Gilla, dela & försvinn


Det här inlägget vänder sig till dig som ansvarar över ett varumärke på Facebook. Du som sitter där och hittar på käcka gilla & dela-tävlingar om dagarna som om det inte fanns någon morgondag.
Till dig vill jag bara fråga en sak: VAD HÅLLER DU PÅ MED?

För inte nog med att du pular med olagliga tävlingar som strider mot Lotterilagen, tävlingarna saknar ju dessutom helt grund för sin existens.
För hur tänker du? Att det är görabra för ditt varumärke att en massa människor som egentligen inte bryr sig ett skvatt om dig ändå tvångsgillar din FB-sida? Varför då? Vad vinner du på det? Det enda som händer är att du förvandlas till ett själsligt spam.

Tänk i stället på vilka du vill kommunicera med och varför. Vad får dina fans för att de gillar din sida? Hur kan du vara intressant och fördjupa relationen med dina kunder?

Att finnas på Facebook är inget tvång. Men finns du där ska du finnas där av en anledning. Och den anledningen bör inte vara att du ska skräpa ner alla flöden med en massa tramslotterier till höger och vänster. Ta istället vara på dina kunder och vårda dem. Det brukar du väl ändå tänka på i andra sammanhang?

Facebook och andra social medier kan vara din främsta tillgång i din marknadsföring. Här har du chansen att lära känna dina kunder och de dig, här kan du sprida ditt budskap utan att det behöver kosta skjortan. Men se till att göra det under ordnade former. Bakom all marknadsföring bör det ligga en tanke, en idé och en känsla. Så även på Facebook. Och jag kan lova dig att alla varumärken jag följer som kör en gilla & dela-tävling kommer försvinna i rykande fart från mitt flöde.

Det var allt jag hade att säga dig som sitter med ansvaret i knät. Tack för din uppmärksamhet.

Gillakramar
//Nina

Inga kommentarer: