onsdag 25 september 2013

Miss halvdan


Den påstådda webbutiken Miss Skinny marknadsförde sig med budskapet "We say bye bye to normal". Då de bara ska sälja size zero-storlekar var det så klart både en och annan som skrev arga kommentarer. Facebooksidan la upp sitt första inlägg den 20 september men redan i måndags (alltså den 23) kunde man på Dagens Media rösta på om man trodde att Miss Skinny var på riktigt eller inte.
Mitt FB-flöde reagerade likadant. Ingen diskuterade hur illa vår värld behandlar sina medborgare genom att få dem att vilja svälta och förstöra sig själva. Ingen tog upp hur organ i svältande kropp rasar i hop eller hur vi ska göra för att modehusen ska hitta skönheten i en högst normal kropp. Istället diskuterades vad Miss Skinny skulle kunna vara en PR-kupp för.

Avslöjandet kom redan idag. Miss Skinny är ingen ny modekedja utan en kampanj för Frisk & Fri som arbetar mot ätstörningar (byrå: Shout).
Yes, jag är med. De ville skapa en debatt, få folk att inse hur sjuka ideal vi har osv. Men är vi inte redan så drillade i PR-teknik att vi ser igenom det? Folk blir först arga, sedan kommer vi med hundra olika förslag på vad det egentligen är vi ser och sen faller allt platt och den brinnande punkten tas inte upp.

Jovisst, det är ett bra försök. Men det är för lätt. Dra det ännu längre, planera för en riktigt lång näsdragning där debatter och ett gediget PR-arbete ingår. Skaka om världen på riktigt.
Eller skit i det och var ärliga från början.

Är det bara jag som har svårt för när något görs halvdant eller vi fler? Vad tycker du om kampanjen? Hur reagerade du när du såg Miss Skinny?





Läs mer:
Miss Skinny på Facebook, Resumé, Metro och Dagens Media

Helt normala kramar
//Nina

2 kommentarer:

Jonas sa...

Har inte riktigt följt med i allt, men håller med om att metadiskussionerna tyvärr hamnar i fokus. Tydligen var det en presskonferens på G, kanske händer det något mer då.

I en tid då allt och alla upprörs och rasar över saker tror jag att det behövs mer för att förändra på riktigt.

The Girls Of Florida sa...

Håller med. Tror dessutom att de allra flesta inte gillar att bli lurade. Måste finnas smartare sätt. Men det kostar tid, massor av tid och det känns som om många hellre tar genvägen. Tyvärr.