Enligt Guido Barilla, en av ägarna till pastagiganten Barilla, kommer de aldrig ha något annat än en traditionell familj i sin reklam. De kommer i alla fall aldrig ha med en homosexuell familj, det gjorde Guido klart för radio24 häromdagen. Anledningen är att ”vi gillar den traditionella familjen”. Frågar du mig så är det snarare så att de är rädda för allt annat än den ”traditionella familjen”. Rädda för det som inte är enligt någon gammal norm, rädda för allt som inte är precis som de själva och rädda för att de själva ska upptäcka att man faktiskt kan älska någon av samma kön.
Vad de däremot inte verkar vara rädda för är att tappa kunder. Guido fortsätter ”Och om homosexuella inte gillar det kan de alltid äta pasta från någon annan tillverkare.”
Ja du, Guido. Du kan skylla på kulturkrockar eller vad du vill. Du kommer ändå inte undan. Att år 2013 ens yppa att det vore onormalt att höra till hbtq-sidan är så osmart, obildat och inhumant att det är pinsamhetshatten på. Och du Guido står för ett helt varumärke och säger sådana här dumheter? På riktigt, är det så smart? Är det så genomtänkt?
Om du nu tycker som du gör, varför är du så knäpp och säger det? Varför är du inte bara en god talesman för ditt varumärke och svarar som en politiker: luddigt?
Förvisso bra att du talar sanning så jag kan bojkotta dig. Förvisso fint att du står för dina/era åsikter. Men försäljningsmässigt måste du vara en katastrof. Men som sagt, tack för att du berättar vilken härdsmälta till företag du driver.
Nu backade Mr. Barilla rätt snabbt ang. sitt uttalande. Eller blev kanske räddad av någon mer medietränad person. Gissar att hans personliga åsikt är densamma som innan. Men det kan jag förstås inte veta med säkerhet.
Men vad vill jag ha sagt med alla dessa ord då? Jo, tänk på vad du säger och varför du säger det.
Artiklar om samma ämne: QX, DN, SvD och Aftonbladet.
Kärlek, respekt. Over and out.
Randiga kramar
//Nina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar