
"Gud finns nog inte. Ändå påverkar han dig". Njao, jag känner mig kluven. För mig finns ingen gud och dom gångerna han kan påverkar mig (trots att han inte finns, bra gjort)kan jag välja ett annat alternativ. Jag behöver inte fira jul och påsk. Jag måste inte gifta mig i kyrkan, eller ens gifta mig. Jag behöver inte ge mina skattepengar till kyrkan om jag inte vill. Men, många krig finns och har funnits enbart på grund av olika sortes gudar. För att inte prata om förtryck, hat och annat trams.
Så visst är det ett intressant ämne och visst är det något som är värt en diskussion.
Men vad jag inte fattar är varför ska jag bli medlem i Humanisterna? Ge mig några anledningar och ge mig dom direkt på kampanjsiten. Annars känns detta mer som vilket frireligiöst samfund som helst. Fast det gör dom nog ändå när jag tänker efter.
Trots att jag uppenbarligen är en sann humanist (ja, jag gjorde testet på hemsidan) och en helt "vanlig" icke-troende kan jag se att många människor faktiskt mår bra utav att tro på någon eller något. Och så länge dom inte försöker få mig att göra detsamma får alla tro på vad dom vill. Det tycker jag är humant och alla människors rätt. Vad är din åsikt om kampanjen och om livet i stort?
(För er som nyfikna på vad Resumè har skrivit om kampanjen, läs här och här.)
//Nina