måndag 6 maj 2013
Ett inlägg garanterat fritt från fakta men med en hel del missnöje
Lisebergs kampanj för deras Glada barngaranti har ältats på många olika håll. Många är upprörda och samtidigt tycker några att de som tar illa vid sig är alldeles för lättsårade. En och annan har skrattat och anser kampanjen har humor.
Personligen tycker jag hela kampanjen ger en fadd smak och jag tänker inte alls att nöjesparken verkar vara ett paradis för barn. Tycker snarare att de verkar gå med på vad som helst som Forsman & Bodenfors ger dem. Och det utan att tänka på hur deras varumärke ska uppfattas.
Och det bekymrar mig.
Men jag är också en smula fundersam över vad som händer där inne hos F&B. De som alltid brukar vara så bra på att göra reklam med smak av snällhet och ödmjukhet. Precis sådant som det annars brukar råda stor brist på. Men nu har de två gånger på rätt kort tid avfyrat inte mindre än två riktiga fisrykare. Det de både kampanjerna (Tommy "Black" Nilsson och nu då Liseberg) har gemensamt är en uppstudsighet och respektlöshet som är väldigt missklädsam.
Får känslan av att det är två unga pojkar, de har nyss avslutat sina studier på Bergs och nu fått höjdarjobbet på landets ledande byrå. De tänker mer på uppmärksamhet än på kunden (för nej, all uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet) och något säger mig att de hellre ser sina namn i Resumé än bra försäljningssiffror hos kunden.
Har inga som helst underlag för mina påhopp. Men det är så jag uppfattar verken. Hoppas så klart att jag har helt fel och att alla inblandande uppnår någon form av arbetslycka.
Jag har själv visat mapp på den nämnda byrån. Fick träffa mycket kunnig och trevlig personal men det som har stört mig sedan dess är vad en utav dem avslutade mötet med "Du är en bra rubriksättare och har bra tankar men du kommer få svårt att få jobb med tanke på att eleverna från Bergs kommer med välgjorda case-filmer när de söker jobb".
Är det kanske precis det vi ser resultatet av nu?
Om det är denna utveckling som reklambranschen möts av vill jag hellre införa en Glada arbetslösagaranti än att fortsätta som copywriter.
Garanterat glada kramar
//Nina
Etiketter:
Forsman Bodenfors,
Liseberg,
Nina,
reklam
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Så sant! Det finns en sanning i begreppet Reclown.
Känsliga alla är. Som barn hade jag fattat ironin. Och jag fattar den även som vuxen.
Ok, men om nu "alla är så känsliga" är denna form av humor helt otänkbar. Eller hur Thomas?
Så nej. Känslig eller ej. Den här kampanjen anser jag fortfarande vara fel för Liseberg.
Ha det gött!
//Nina
Skicka en kommentar