torsdag 30 april 2009
Grattis Kungen, du får en dräng.
Klockan var runt halv ett i dag när G började nynna på "Om du vill bli min fru". Sen dess har den suttit fast i min hjärna likt en alkis på Järntorget. Det enda sättet att bli av med låten är med all säkerhet, att dela med sig. Så varsegoda. Drängarna med "Om du vill bli min fru". Och för er som inte får nog av knas efter den låten, ladda ner Svenska tokhits-listan. En garanterad humörshöjare. Eller nått. Och förresten, grattis Kungen på födelsedagen.
//Nina
Kataloginvasionen är här.
Det här kan tyckas vara en fis i rymden i tider med svininfluensa och Fritzlgalningar. Men, nu har cirkus tre veckor swischat förbi och telefonkatalogerna ligger fortfarande kvar. Jag blir upprörd. Och det är inte bara i min trappuppgång, nej, det är i varenda* jäkla trappuppgång i hela Sverige. Mina matteskills säger mig att det blir... skitmånga kataloger. Fy fanken vilket slöseri.
Härmed eftelyser jag "tvärt om". Alla som vill ha telefonkatalogen får anmäla sig. Sådär, då var det sagt. Glad valborgs på er!
H.
*Förmodligen en smula överdrivet, det blir lätt så när man blir provocerad.
onsdag 29 april 2009
Helt sjukt samarbete.

Han försöker att vara landets enda rockstjärna. En rebell som går sin egna väg. Och ja, i ett land där många, väldigt många, är rätt lika så funkar det. På det där lagoma sättet. För mig är Dregen, eller Andreas Svensson, den där tuffa men småmobbade killen i klass 9B någon gång på 80-talet. Killen som inte riktigt fick visa att han är som dom flesta andra då hans utseende är ”i vägen”. Men egentligen var alla avundsjuka. Avis på att han vågade ha något annat än stora Musse Pigg tröjor och seglarskor på sig. Ja, det var ungefär så man skulle se ut då. Nu efterhand kan jag säga att det var inte så himla läckert. Men det är en helt annan historia
Tillbaka till Dregen. Han har jobbat upp sig till någon form av rock´n rollstatus. Han har slängt TV-apparater från hotellfönster, spelat in porrfilm och ser ut som en gitarrhjälte bör se ut. Inte kunde jag gissa mig till att han skulle sluta med chinos och pikétröja. Endast 36 år gammal. För tro mig, några ascoola kläder till Sveriges kanske enda rockstjärna hittar man inte på Freeport. Freeport är vad Promoe skulle säga Svennebananstället för alla oss som inte vill ha H&M-loggan i rumpan på alla våra jeans. Men enligt Dregen finns där ”Ascoola kläder till rebellpris. Det är ju sjukt bra!”. Jag tycker nog att hela det här med att sälja ut sig till helt fel kund, det är sjukt obra.
Men lycka till Dregen och Freeport, jag hoppas ni hittar trovärdigheten snart. Eller ska jag kanske säga ”den ascoola trovärdigheten”.
//Nina
måndag 27 april 2009
söndag 26 april 2009
Fler toknamn.

När vi ändå är inne i namnträsket kan vi lika gärna dra en till. Först ut var Grillfors, nummer två var Dick Assman och nu kommer en riktig suprhjälte. Batman bin Suparman. Och jag som tyckte Rosa Lampa var ett lustigt namn som barn.
//Nina
Etiketter:
Tokiga namn,
övrigt
torsdag 23 april 2009
Kyskhetsbälte a la 2009.

Om det finns något jag avskyr tusen gånger mer än pesten så är det våldtäkter. Kvinnor bär med sig pepparspray och överfallsalarm. Nyckelknippor hålls hårt i händerna sena kvällar, bara i fall att. Jag vägrar hoppa på män och säga att dom är idioter. Vissa människor är idioter med total avsaknad av respekt och empati. Så är det. Hemskt men sant.
Nu har det ploppat upp ännu en uppfinning som ska förhindra, eller åtminstone försvåra våldtäkter. Jag pratar om "våldtäktstrosan" - en trosa med skärp vid ben och midja. Den är jäkligt svår att få av med andra ord.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det här. För en gångs skull är jag nästintill mållös. En jävla trosa som är skitsvår att få av, va fasen? Det är lite som att mobbningsoffret är den som får byta skola. Det bekämpas vid fel ände. Och hur i hela friden ser toalettbesöken ut med den här kreationen fastgjuten under kjolen?
Nej, det här känns bara så fel. Vad tycker du?
Här kan du läsa mer om den här briljanta idén.
H.
onsdag 22 april 2009
Underbara tjockmobbning.

Ordet tjockmobbar är grymt skönt. Ligger bra i munnen är alldeles rultigt sött. Antar att kvinnan bakom insänadren har en helt annan åsikt om det, men jag diggar det. Det är Eva-Stina i Eskilstuna som klagar i senaste numret av Hem & Hyra. Hon har hört sitt grannpar prata skit om henne. Dom kallar henne för tjock och äcklig kärring. Nu undrar hon om hon ska strunta i det eller konfrontera dem.
Carl-Axel Wildt från Överviktigas Riksförbund svarar henne att hon ska strunta i grannarna och istället köpa sig något fint. Ja, Carl-Axel, om hon bara köper sig något fint kommer tjockmobbningen att sluta. Säkert.
Han säger också att lagen tyvärr inte skyddar tjockisar från diskriminering. Men han anser att det borde kunna gå under hets mot genetisk folkgrupp då 30% av befolkningen har anlag för fetma. Underbart! Helt och hållet underbart. Mitt råd till Eva-Stina är att gör som du vill men ta hand om dig. Och tack för ordet tjockmobba.
//Nina
Etiketter:
Nina,
ord,
Överviktigas riksförbund
Vem ska ta skiten?

Bilden är från Flickr.
Några ölburkar på gräsmattan, gamla kondomer bredvid elskåpet och underliga plastbitar på trottoaren. För att inte prata om alla snuskfimpar, äckeltuggummi och sunkgodisförpackningar som ligger i stort sett överallt. Visst är det tröttsamt. Och fult. Nu har GT tröttnat och därför dragit igång en tävling tillsammans med Stiftelsen Håll Sverige Rent. Kanonbra.
Varken stat eller kommun sägs ha några pengar. Nä, inte jag heller men jag har det åtminstone rent. Skulle man inte kunna spara en a-kassedag i veckan och få några extra hundralappar mot att städa lite? Istället för att ha håltimme kanske ungdomar kan göra lite nytta och iaf städa en liten snutt? Socialbidragstagare kan även dom få några hundra extra mot att dom plockar skit i en park. Gatukontoret kan skicka iväg sina ”titta-på-gubbar” till närmaste strandremsa och låta dom arbeta för sin lön. Det vore på tiden. Vem eller vilka ska ta skiten helt enkelt? För nog fan måste det göras och kan göras. Om man vill. Men tyvärr GT, jag kommer inte städa för att kunna vinna en resa till Danmark. Däremot kommer jag tvätta mina fönster i dag och säkerligen plocka upp några ölburkar på lekplatsen. Igen. Vad kommer du göra och vad skulle man kunna göra för att få ett renare land?
//Nina
Etiketter:
Diskutabelt,
Nina
tisdag 21 april 2009
På grund av eller tack vare?
Med risk för att låta som en norrländsk liten språkhäxa tänkte jag ta upp ett ämne som sticker mig en aning (okej, mycket) i öronen. Hittills har jag med en smula självbehärskning och en stor portion "jag-vill-inte-låta-som-en-besserwisser" kunnat avstyra mig från att rätta folk i det här sammanhanget. Men, när inte ens nyheterna kan hantera sin svenska då är det minsann dags för ett surt blogginlägg. Japp, jag pratar om användningen av "tack vare" och "på grund av". För hur fasikens låter "Han omkom i en bilolycka tack vare att han var alkoholpåverkad". Jippie, han omkom?
Är inte detta lätt som en plätt egentligen, syftar jag på något negativt/neutralt använder jag "på grund av" och syftar jag på något positivt använder jag alltid "tack vare". Vad tycker ni mina vänner? Klart som solen eller skitmeckigt?
H.
Är inte detta lätt som en plätt egentligen, syftar jag på något negativt/neutralt använder jag "på grund av" och syftar jag på något positivt använder jag alltid "tack vare". Vad tycker ni mina vänner? Klart som solen eller skitmeckigt?
H.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

