torsdag 21 januari 2010

Är allt redan gjort?


Denna sopnedkast idé får statuera exempel på en bra men redan gjord idé. Grattis också till RBK som knep månadens alternativa.

Låt oss säga att du sitter på jobbet. I ditt knä har du en sprillans ny produkt som du ska marknadsföra. Du pillar, trixar och testar dig fram. Läser på, lär känna kunden, ja du vet allt det där.
Och pang! Där satt den. Idén som passar så in i himmelriket bra. Du utvecklar den till en kampanj, presenterar den för kunden som ger dig applåder. Du lutar dig tillbaka för det här gick ju som smort. Produkten säljs bra och det finns till och med några ”vanliga” människor (sådana som inte jobbar med reklam) som tycker du har gjort något bra och du känner att du kan ta emot lönen med gott samvete. Men så uppmärksammas kampanjen i Resumé och allt dör. För tro fan att det kommer sura kommentarer från bittra gamla (eller nya) snubbar med svarta glasögon och sjal. Inget är bra nog och allt är redan gjort. Jo då så är det. So what undrar jag. Har jag kommit på en idé som funkar struntar jag högaktningsfullt i att det sitter en kuf på andra sidan jorden som har gjort exakt samma grej. Fast för en annan kund, annat budskap eller hur det än må vara. Kan hända att hippa stockholmsnubbar på snitsiga byrån har sett vad kufen gjort. Men min slutkund har förmodligen inte gjort det och det är väl ändå det som är viktigast. Att slutkunden blir övertalad och köper produkten. För även om idén kan vara samma är utförandet, känslan och ibland även budskapet olika. Passar idén så passar den.

Alltså. Att sno idéer är inte detsamma som att råka komma på samma idé. Är ni med på vad jag menar? Och vad tycker ni?

Kram
//Nina

2 kommentarer:

Malin sa...

http://www.arinsattic.com/images/siteimgs/farrago/_45909582_badartists.jpg ?
Håller med, vi kan vara väldigt snabba på att skjuta ner varandra istället för att se till kundnyttan.

Tessan sa...

Reklam handlar ju främst om att kränga varor och bygga upp kundens anseende hos slutkonsument. Lyckas man med det spelar det ingen roll om någon annan har gjort samma grej tidigare. Det spelar ingen roll ifall det inte är tillräckligt snyggt, arty eller trendsättande. Och det spelar definitivt ingen roll vad såna där svårmodiga förståsigpåare tillika konstnärswannabes har att säga om saken.