torsdag 18 december 2008

Havreslakt.



























Ni får ursäkta mig. Men i dag är mitt humör ett typiskt menshumör och jag är inte ett dugg glad och mysig. Inget passar då bättre än att slakta denna Oatlyannons från självaste McCann Malmö.
Först tänkte jag ”yippie, en copyannons”. Sen tänkte jag ”Buhuu en copyannons”. Steget däremellan är endast två rader. Jag är besviken. Grymt jävla besviken för det här är bara slöseri med ord.
Jag skulle kunna sammanfatta allt i ett enda ord, ”pruttrist”. Men det skulle inte vara särskilt konstruktivt.

Det är väl bara till att börja slakta då.

Idén.
Att kasta om veckans dagar känns så där spännande. Men visst finns det säkert folk som går i gång på det och kanske kan det bli ett roligt samtalsämne.
Men. Det berömda och on-i-magen-ordet ”men”. Om det är att tänka crazy och i helt nya banor vet i sjuttsingen. Allt blir ju likadant som det är nu fast i en annan ordning. Blir jag inte smartare än så av en havrepaus kan det kvitta

Layouten.
I den mån jag som copywriter har något att säga till om när det gäller arten. Här kanske fröken Ad-Helena flikar in något senare. Jag har inte mycket att komma med här känner jag. Fast jag undrar så varför man har valt ett gement ”v” i rubriken. Någon som har en förklaring?
Och textsättningen känns ofantligt slarvig. Inte ens jag skulle sätta en text på det sättet. Fyllebubblan vad jag kan bli irriterad när en text bli misshandlad och sönderhackad. Om det hade funnits en rytm i den här texten är den nu som bortblåst. Ajaj vad det gör att läsa det här.

Texten.
Här brakar det helt. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja och hur mycket jag än skriver kommer jag missa hälften. Men jag gör ett försök. Texten är ointressant. Som sagt det tog två rader innan jag började fundera på om jag vill ha vin eller öl i kväll. Och Helena fick läsa texten under hot. Jag skojar inte. Den är precis så trist.
Vill du ha en text som känns så opersonlig det bara går. Använd ”man” istället för du, jag, vi, oss och dem. Måste du använda ”man” gör det inte i varannan mening.
Även om du inte gillar din produkt, låtsas som att du iaf bryr dig. Ditt jobb är att ljuga men gör det bra annars tror alla att du skojar med dom.
Det är svårt att skriva att ”vi är så himla speciella, duktiga och tänker utanför boxen mest hela tiden” utan att någon störs på det. Kan du inte konsten, låt bli.
Det är lurigt att dissa en text eftersom det handlar om en känsla. En skrivkänsla du antigen har eller inte. Jag skulle vilja gå så långt som att att säga att den copywritern som författade denna annons inte har den. Tyvärr.
Men jag är som sagt på prutt humör. I morgon kanske jag tycker att dom sista hårda orden var lite väl hårda.

Rubrik:
varför börjar veckan
på en måndag?

Brödtext:
Tänk om veckan börjat på lördagen istället?
Då börjar man veckan med att vila, så att man orkar jobba
sen. Och redan på tisdagen har halva veckan gått, hurra!
Och man kan ju inte gärna ha söndagsångest på en fredag.
Det kanske inte hade gjort så stor skillnad i praktiken,
men det pekar på en annan inställning när det gäller
relationen mellan jobb och fritid. Och visst hade det varit
skönt om man kunde sätta egna behov först, lite oftare?
Det är nyttigt (Här rekommenderar vi att du tar
en liten paus och tankar ny energi) att prova nya
tankar ibland. Det gör vi dagligen på Oatly. Att
komma på idén att dricka
havre kräver att man tänker annorlunda, även om det är
ganska självklart när man just tänker efter. Havre är rena
hälsokuren, fullproppad med nyttigheter.
Ibland är det behövligt att ta en paus och ompröva sin
vardag. Ibland är det välbehövligt att stanna upp och fylla
på med nya tankar och ny energi.
Ibland är det välbehövligt att ta en paus och ta en Oatly.

//Nina

5 kommentarer:

rille sa...

Men om de har rubriken i gement v, varför har ni er bloggtitel med gement f och gement T?

The Girls Of Florida sa...

För att vi har en logotype och dom en rubrik.
För att vi är små och viskar.
För att det var snyggast.
För att vi ville.
Typ så.

The Girls Of Florida sa...

Ja. Vad ska man säga. Utan att börja slakta på nytt igen, jag håller med. Avskyr textsättningen och tycker att annonsen är sugig. Konstruktivt va?

Jag tänkte försvara den stackars copywritern. Det känns som att kunden har fått lite för mycket att säga till om.

Anonym sa...

Jeez.
Brödtexten tar logiska hoppsasteg, saknar rytm och dignar av överflödiga ord. Den tvingar mig att läsa om då jag inte förstår tankeskutten hit och dit. Detta trots att rubriken säger allt. Det är en prestation i sig. Och den osmidiga övergången till Oatlydrickandet ska vi inte tala om ...

Kundcopy?

/Anders

The Girls Of Florida sa...

Anders. Precis så. Fast jag skulle hellre säga ologiska hoppsasteg.

Helena. Det är fint av dig att försvara copywritern. Jag skulle vilja till projektledaren att skaffa lite stake. För allas skull.