söndag 25 oktober 2009

Nu vet vi vad då?


Alla vet att världen är orättvis. En del kan kosta på sig att skära upp kobekött med guldbestick och andra får vara glada åt en knaprig insekt. Vi vet det.

Alla vet att barnarbete existerar. Stinkande fabriker där på tok för unga människor arbetar, nä fel ord, de slavar. Dessa barn kämpar och sliter med det smutsiga arbete de blivit tillsagda att utföra, långt många fler timmar än vad du tillbringar på ditt jobb. Och då är vi ändå vuxna. Vi vet det.

Alla vet att det finns barnsoldater. Små pojkar som offrar sitt liv, blir skadade, dödar andra barn, dödar vuxna och längtar hem. Allt medan våra barn här i väst blir nattade om kvällen i sina varma, trygga sängar efter en dag full av mat, lek och bus. Vi vet det.

Alla vet att det finns miljoner människor som har lärt sig att leva med en skrikande hunger. Människor som blir glada över att få äta råtta eller dricka ett glas brunt vatten. Vi, vi skulle inte ens kunna tänka oss att ta ett fotbad i samma bruna vatten. Vi vet det.

Alla vet att det bor människor som bor pappkartonger, tält och gamla, rangliga plåtskjul. Skjul som inte ens skulle duga till redskapsbodar på våra egna bakgårdar. Vi vet det.

Alla vet att den största delen av jordens befolkning är smutsiga, klär sig i trasor. Eller går nakna. Våra egna stadsbarn klär sig helst i kläder som lämnar stora ytor fria i föräldrarnas plånböcker. Vi vet det.

Allt det där och mycket därtill vet vi. Men vad Amnesty tänkte på när de klubbade igenom den här kampanjen, det har jag inte en aning om.
Varför tala om sådant vi redan vet? Varför detta Nu vet du? Är det för att på något sätt kasta över bollen till mig som läsare. Jaha NU vet jag det och ska göra något åt det. Är det så? På mig funkar det inte i alla fall. På dig?

Kampanjen skulle må bättre, bli starkare om man dels valde annat foto och dels av annan text. Men framför allt av att ta bort Nu vet du.
Vi börjar med bilden. Ungen ser ut som vilken glad liten skit som helst. Lite smutsig kanske men vem hämtar inte ungar från dagis som ser värre ut än så där? Tyvärr, men här har vi ett barn som ser rätt välmående ut. Inte någon som ser ut att bo i slummen och då blir det lite skevt.
Texten skulle jag vilja skala ner ännu mindre. Istället för nuvarande ”Över en miljard människor lever i slum. Men det går att förändra.” till bara ”Det går att förändra”. Eller ”Du kan förändra” eller ”Tillsammans kan vi förändra”. Något sådant.

Ja så tycker jag. Vad tycker du? Någon från , som gjorde kampanjen, som kan förklara?


Puss puss
//Nina

3 kommentarer:

Tessan sa...

Amnesty verkar vara på en marknadsoffensiv just nu. Stötte du på lika många frälsare som jag förra veckan? I alla fall, sorgligt med ämnet, sorgligt med kampanjen. Nu vet du. Mycket underlig copy. Vaddå nu? De flesta visste innan. De borde ta sig en titt på Shirt Happens istället. Det är bra copy.

Den tjocke konsulten sa...

Ju mer pengar den sektorn bränner för att motivera sin egen existens desto mindre motiverad blir jag att ge dem något.

The Girls Of Florida sa...

Tessan, Nä jag springer mest på Greenpeace. Dom håller till runt mitt hus så snart kommer jag inte gå ut :)
Men visst är copyn under all kritik.

Den tjocke konsulten, Ligger något i det.