fredag 25 september 2009

Sluta vela, vill du ha mina pengar eller inte?


Bankomat.

Metroomslag.

Rubrik.
Idag kan du få betala för det som brukar vara gratis.
Till exempel Metro.

Brödtext.
Idag är det Pay Day. Nu kan du betala för rättigheter som du tar gör givet, men som fattas många av världens utsatta barn. Som rätten till information. Betala 25:- genom att SMS:a BARN till 729210.



Metro, insida.
Rubrik.
Idag är det Pay Day. Passa på att betala för allt som är gratis.
Brödtext.
Pay Day är ingen vanlig lönedag. Idag har du chansen att betala för saker som du tar för givet. Information, till exempel. Information gör oss männisor klokare, starkare och tryggare.
Du har den, överallt, gratis och tillgänglig. Men det har inte världens många utsatta barn. Du kan ändra på det genom att SMS:a BARN till 72910 och på så vis bidra med 25:- till Plans arbete för att starka barns rättigheter.

(Min fundering. Låter det inte lite illa att kalla världens många utsatta barn för okloka? Och att jag ska betala för att få i mig information istället för att få den gratis lockar inte. Däremot skulle jag kunna skänka 25:- för att andra ska kunna få samma möjlighet.)



Metro, baksida
Rubrik.
Det är löjligt lätt att förändra världen.
Allt annat är struntprat och undanflykter.

Brödtext.
Du kan göra jorden till en bättre plats för alla barn, tro inget annat. Och det är enkelt. Bli fadder i Plan så hjälper du oss i vårt arbete med att ge de mest utsatta barnen i världen de rättigheter som vi i Sverige tar för givet. Utbildning, lek, fritid och, om vi drar det till sin spets, rätten till överlevnad.
Ditt stöd kommer fram och gör nytta. Du hjälper till att stoppa slag och sparkar och att minska spridningen av HIV. Du flyttar barn från fabriker till skolor och hindrar 56-åriga män från att gifta sig med 11-åriga flickor. Ditt stöd gör barn klokare, starkare och tryggare. Det har alla barn i världen rätt till. Gå in på plansverige.org eller ring 08-587 755 00 för att bli fadder.

(Min fundering. Det är inte lätt att förändra världen. Hade det var det skulle den vara förändrad för länge sen. Och att Plan skulle vara lösningen på allt känns väldigt övermäktigt Vad tycker du?)



Pengar. Allt går ut på pengar. Cash, kosing, deg. Pengar, pengar, pengar. Och att många utav oss skulle ha råd att dela med oss av våra klöver råder ingen tvekan om. Men hur gör man då för att tigga pengar? Ja inte gör man som Plan i alla fall. Jag skulle vilja säga att det är luddigt, ”I dag kan du få betala för det som brukar vara gratis”. Jaha. Vad då kan? Är det lite random betalning det är frågan om? Ska jag betala eller inte? Extra dumt blir det med klisterlappen på bankomaten. Dras det tjugefem kronor från mitt konto nu?

Låter jag snål tycker du? Ja, det är mycket möjligt. Men jag har faktiskt tjugefem kronor att ge bort i dag. Men jag tänker fan inte ge dom till någon som pratar till mig så där otydligt. Nä du, prata ur skägget gubbe lilla. Dessutom finns det ingen som helst lockelse till att betala för något jag kan få gratis.

Det känns som om kampanjen någonstans började rätt men slutade helt fel. Pay-day. Ja, jag är nörd för ord och när det vänds på ordens innebörd kan det bli fantastiskt bra. Men jag föredrar en tydlig och rak kommunikation. Ordet kan är som kanske. Man vet alltså inte riktigt. Är lite osäker och velig. Vill du ha mina pengar så säg det rakt ut och gör det på ett hyfsat sätt. En trevlig alkis på Järntorget som ber fint efter pengar blir ofta belönad av mig. Men någon skrävlande velpotta kan se sig om efter nästa tomburk istället. Plan, ni får inga pengar av mig denna gång. Däremot ska jag nog leta upp en trevlig a-lagare.

Vad tycker du själv, har Plan och Naked gjort ett bra jobb?

PS. Kampanjen för övrigt kan du läsa om här och där.

Kram på er.
//Nina

Inga kommentarer: