tisdag 10 mars 2009

En flik som blev fel men ändå så rätt.







Det var med en viss nyfikenhet jag lyfte upp nya numret av Damernas värld. En lila flik fladdrade på ena sidan. ”Den är här nu” läste jag på fliken.
Jahapp, tänkte jag. Det lät inte bamsesexigt men det hade kunnat stå vad som helst för det är klart att fliken är det första jag tittade på. Den höll sig ju inte inom ramen. Något stack ut. Någon hade tänkt till. Bara det är värt en eloge.
Jag tog tag i fliken och öppnade tidningen. Nu blev det helt galet. Någon hade tänkt. Men tänkt fel och ingen hade hejdat honom/henne. Galet.
Vad jag trodde skulle vara en annons i lila nyans för något sprillans nytt, var i själva verket en helt vanlig H&M-annons.
På sidan innan däremot var den lila annonsen. Ett dubbeluppslag för en Toyotabil. För mig som är helt ointresserad av fordon blev det inte mer än en suck. Går du dessutom in på deras iq.Toyotasida blir besviken ännu mer påtaglig. Där finns inte en skymt av lila. Eller av flikar. Synd för fliken var lite oväntad. Damernas världs läsare är inte direkt bortskämda med bra reklam eller udda marknadsföring. Och detta lilla trick är både enkelt och billigt (?) och ger större uppmärksamhet än en annons utan flik. Om den nu bara hade gjorts rätt skulle det vara ännu bättre.

Om vi bortser från att det är en vanlig annons, ingen större kampanj och ingen vidare koppling mellan en flik och en ny bil, så vill jag ändå passa på att säga, bra tänkt.
Är detta något vi kommer se mer av tror ni? Små, små detaljer som inte håller sig inom det givna måttet. Enkelt. Och helt på rätt spår.
Lite mer finess bara och det kan bli riktigt bra. Och ett bevis på att det ofta är det lilla som gör det. Även om det bara är frågan om en fjuttig flik.

//Nina

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med 'den' syftas på våren antar jag och kläderna är väl från vårkollektionen. Håller med om att det braiga med fliken i sig föll lite platt utan vidarekoppling, jag tycker idéen med fliken är bortslösad här.

The Girls Of Florida sa...

Ja det blev änna lite tokigt där. Men det är fortfarande en bra idé för att skapa uppmärksamhet/nyfiknhet. Sen att det inte hängde ihop så bra är en annan femma.

Entapir sa...

"den är här nu" har toyota kört med för hela IQ kampanjen. Köpte de inte allt utrymme runt hela resumé.se också?
Som bilnörd av närmast sjukliga mått tolkar jag fliken som en blink till lyxaccessoarer (som nokia hade på sina designlurar för nåt år sen) IQ vill vara en sådan accessoar, snarare än en liten lyxig bil, om jag fattat det rätt.

The Girls Of Florida sa...

Entapir: Jag hänger tokdåligt med på bilfronten. Det ska erkännas.
Men i vilket fall som helst så tycker jag fliken gjorde sitt jobb. Även om det blev lite fel.

//Nina