måndag 19 januari 2009

Sup gärna. Men gör det med måtta.



I Sverige, måttligheten och fröken Lagoms land, är det fult att säga ”Jag duger, jag är bra”. Däremot är det ok att klä sig i mysbraller med bitch broderat i rumpan.
I Sverige tycks det vara måttligt att inte klä sig som man vill. För de som trotsar detta och faktiskt tar på sig vad dom vill väntar långa ögon. För tänk om du skulle bryta mot lagomregeln, ja kanske rentav ha skaffat en tuppkam. Ajaja. Då får hela landet Lagom titta på dig. Hur mycket dom vill.
I måttliga landet där allt går via myndigheter är det en skam att vara full på en tisdag. Däremot går det utmärkt att supa sig plakat onsdag, fredag och lördag.
På tv och i press är det fritt fram att göra reklam för alkohol. Så länge det är klass 1.
Vad som däremot inte är måttligt är att ha två jätteburkar (inte riktiga förståss) föreställandes lättöl på allmänplats. Nix. Där gick allt överstyr och medborgarna måste skyddas. För tänk om vi skulle ta och supa till på lättöl. På en tisdag.

Det hela handlar såklart om Kopparbergs reklamburkar vid Ullevi. I flera år har dom stått där i ur och skur. Men nu har KO fått syn på dom och lägger såklart näsan i blöt. Dom uppfyller inte kraven om att alkoholreklam ska vara måttfull. Här kan du läsa mer om fallet.

Vad tycker du själv? När upphör något att vara måttfullt?

//Nina

15 kommentarer:

Anonym sa...

Helt obeskrivligt korkat. Att det inte får sändas alkoholreklam i media som är över klass 1 är en sak, men att inte kunna ha Kopparbergs reklamburkar där är bara korkat. Snacka om att göra slag i en sak som inte spelar någon som helst roll.

Ett möjligt scenario är väl att burkarna kan göra så att folk dricker alkohol i samband med event på Ullevi. Men det gör folk ändå.

Korkat!

Caravaggio sa...

Är det verkligen värt att komma och gnälla om dom nu? Efter så många år känns dom mest som en del av dekoren kring Ullevi.

Vad är förresten KO:s take på Pripps-ballongen som brukar glida över Slottskogen på somrarna?

Anonym sa...

Med stor risk för att få på tafsen, tycker jag att KO gjort rätt här (om än aningen försent). Jag tycker att alkoholrestriktionerna bör stramas åt ytterligare. Där måttfull defineras att du enbart får exopnera akoholvarumärken där de säljs (samma som gäller tobak). Butiker, barer etc etc.

Anonym sa...

Samma Landet Lagom har även en alkoholkonsumtion som internationellt sett är väldigt låg (även om den har ökat sedan EU-inträdet). Kan det finnas ett samband, tro?

Anonym sa...

Helt rätt av KO. Varje gång jag går förbi där känner jag för att dricka 2000 liter Sofiero.

lord Fredruk sa...

Tveksamt. KO är förmodligen ute och yrar i sin önskan att få sitt prejudikat.
"Burkarna" bör sortera i samma fack som den tidigare bland kommentarerna nämnda Prippsballongen.

The Girls Of Florida sa...

The Dollar Rocks!: Korkat. Håller med.
Kan det vara så att Ullevi enbart säljer Kopparbergs?

Caraviggio: KO har inte sett burkarna förrens nu. Och ingen har uppenbarligen heller anmält dom till KO. Får man ha alkoholreklam så får man och förmodligen är det fler människor som lägger märke till luftballongen än jätteburkarna. Så vad är måttligt?

Mattias: Det finns risk för att du får på fingrarna ;) Varför ska det enbart få förekomma reklam där varan säljs? Ska det vara samma för allt godis, läsk, tv-spel dildos etc?

Anjo: Det gör du ju också.

lord Fredruk: Instämmer.

Anonym sa...

Anjo: Med det där resonemanget kan du raljera över precis ALL reklam. Det är klart att varje enskild annons, pelare eller film inte har så stor effekt. Men ju oftare du får människor att tänka "öl", desto mer kommer försäljningen att öka. Och det har jag svårt att se som något positivt.

Anonym sa...

TGOF: Nej, självklart inte. Mitt resonemang gäller de produkter som du måste vara 18 år för att få köpa. För har vi en gång enats om att det krävs 18 år för att få köpa en viss produkt måste det sannolikt vara för att den inte är av godo för konsumenten. Så menar jag.

The Girls Of Florida sa...

Mattias: Aha. Men då ska man inte göra reklam för körkort heller då?

Anonym sa...

TGOF: Nu driver ni nog med mig!! Körkort kan du inte köpa. Körskolan erbjuder dig en utbildning som du sedan praktiserar via en uppkörning hos vägverket. Klarar du det blir du belönad med en licens till att framföra en bil på vägverkets vägar. Bara för att jag inte håller med er behöver ni inte bli dumma!

Om man ser på det ur en annan synvinkel: Skulle det vara ok om Coca cola lanserade en dryck på säg 4,8% under samma logga? Skulle det då vara ok om det målade gasklockan som den nya alkoläsken? Marknadsföringslagen innehåller många kryphål och för er som är i branschen måste väl det vara guld värt att känna att det finns ramar som imellanåt granskas och sätter nya ramar. För om det vore en statisk ram finns det snart inga utmaningar kvar.

The Girls Of Florida sa...

Vad jag menar med körtkorts exemplet var givet inte att du bara kan gå och köpa ett körkort. Men att körskolorna lockar till att man ska ta ett körkort hos just dom. Kanske ett dåligt exempel. Kanske inte. Vill heller inte bli kallad för dum (även om jag kan vara det ibland. Både medvetet och omedvetet)utan försöker bara diskutera. Om alla tyckte samma skulle det aldrig bli en diskussion. Det är väl när man har olika åsikter man kommer någonstans i utvecklingen. Om alla vore nickedockor skulle inget föras särskilt långt. Eller vad tror du?

Coca-cola exemplet du tog upp är intressant. Personligen är jag sparsmakad om att hålla med. Coca-cola förknippas i första hand med den bruna drycken som många barn dricker. Sofiero är inte i första hand förknippat med en dryck som barn lockas dricka. Där tycker jag skillnaden ligger. Vad tycker du?

(Eftersom jag inte vet till 100% vad Helena tycker om allt detta vill jag understryka att det är Nina som författat detta)

Anonym sa...

TGOF: Förlåt för dum kommentaren men jag uppfattade det som att du narrades (vilket jag borde utvecklat tydligare). Jo exakt. Precis när du definerar skillnaden har du gjort din denfinition av måttfull. Precis på samma sätt som KO (som också är en människa) tolkat lagen på sitt sätt. Precis så som jag tror det är menat att lagarna skall fungera. De skall tolkas och prövas i all oändlighet. För det är ju inte lagen som sätter gränsen utan hur den tolkas.

Jag håller med att Cola exemplet är extremt i sig. Men just själva principen är samma, genom att kunna mf en lättöl som säljs under samma varumärke som en starköl. Vilket gör att jag tycker att alkohol varumärken(som kräver 18år) skulle enbart få marknadsföras på de platser de säljs på.

Och visst är det sakliga diskussioner som denna som är värda att föras.

Jag vidhåller fortfarande med en dåres envishet att jag tycker KO beslut var rätt. (denna gången)

Tack för en intressant och bra blogg!

The Girls Of Florida sa...

Helt klart behövs lull-lullet i lagboken sättas under granskningsögat. Och det gör dom ju nu. Hur det slutar blir spännande.
För vad är måttfullt?

Tack för komplimangen. Suger i mig allt med hull och hår.

Anonym sa...

Lagom alltså laget om känns bra i sammanhanget för en burk i den storleken skulle nog räcka laget om. Synd att det är lättöl!