måndag 12 januari 2009

Tio kilo papper mot en copywriter.



Känner ni till Yves Rocher? Företaget som säljer hudvård via postorder och som sedan urminnes tider säkert har skövlat mest regnskog av dom alla. Minst.

Jag minns när min mamma fick dr från dom. Rena lyckan. För inget annat företag hade så mycket pyssel, lotter och små klistermärken som just Yves Rocher. Saker som jag som barn kunde leka med i flera timmar.
Nu är det jag som får deras hjärnsläpp till dr och tro mig, det är fortfarande lika mycket pyssel, lotter och små klistermärken.
Men trots allt skövlande lyfter jag på hatten. För inget annat företag, inte ens IKEA-katalogen, minns jag sen femårsåldern. Bra eller dåligt, deras dr sätter sig på minnet. Detta trots utan en kreativ finess. Bara sälj, sälj och tio kilo papper.

Vad Yves Rocher däremot inte kan är det lockande och beskrivande texter om produkterna. Eller vad säger ni om ett schampo med texten "Praktisk för att den har 3 effekter i formulan". Ursäkta? 3 effekter? Vad då för effekter? I formulan... nä snälla. Till och med E-Type har mer tyngd än det där.
Eller kanske ett läppbalsam med denna störthärliga beskrivning "Favorit för att konsistensen känns superskön när läpparna är nariga". Japp. Svinäckligt. Jag får en känsla av ett tjockt grönt slime på mina läppar. Eller att mina läppar får en skön narig konsistens. Bjäck och blä i bägge fallen.
Kanske på sin plats att byta ut allt papper mot en copywriter?

//Nina

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gissar översättningsbyrå av globalt material från Tyskland eller USA. Det brukar nå bottennivåer. Det kanske till och med har varit en bakbunden copywriter inblandad. Stackare.

The Girls Of Florida sa...

Karin: Skulle tro att alla inblandade var bakbudna. Stackarna.