tisdag 28 oktober 2008

Apoteket gör oss ännu mer sömnlösa.



























I mångt och mycket är Girlsen helt överens om vad vi hissar och vad vi dissar.
Men den här annonsen från F&B och Apoteket delade upp Floridagirlsen i två läger. Eller ja, hela byrån delades banne mig itu. Den var ett jäkla gissel. Minst sagt.

Cowgirl Helena kom till byrån på tisdagmorgonen och slog upp Metro. "Den här är väl för jäkla tråkig va? Helt grå och deperimerande, fattar man?" Nina höll inte riktigt med. Efter ett snack skingrades dimman. Idén är bra - den med att ligga och stirra i taket. Utförandet är mindre bra.

Kruxet är att det i bilden saknas en referenspunkt. Ja, förutom lampan. Kanske är det dagspresstrycket som "smetar ut" bilden lite. Linjen mellan tak och vägg blir lite otydlig.

Annonsen har förmodligen rätt ton. Det är deperimerande och hemskt att ligga sömnlös. Men ändå. Apoteketkänslan, var tog den vägen? När jag besökte "Sömnhjälpen" på Apotekets hemsida möttes jag av en lite småspännande banner. En man ligger i en säng. Ögonen är öppna och följer musens rörelser. DET känns Apoteket. Men den håller inte samma ton som annonsen.

Copyn är kort och hade kunnat omformuleras och förbättrats. Namnet "Sömnhjälpen" introduceras inte, man får aldrig vad det handlar om. Tabletter? En bok? En studie?

Vad tycker ni? Hissa eller dissa? Jag kommer antagligen att ligga sömnlös och fortsätta fundera. Sådär Apoteket, nu har ni en ny kund.

Copy: Nyhet! Sömnhjälpen på apoteket.se
Ett program med bevisad effekt mot sömnproblem.

Ps. Bilden ser ut som skit, jag vet. Den var helt omöjlig att fota av. Speciellt med en gammal mobilkamera.
//Helena

6 kommentarer:

PGW sa...

Jag har inte läst copyn men jag tycker nog bilden funkar. Inte enormt genialt så, men helt OK.

The Girls Of Florida sa...

Vill tillägga att girlsen är skrämmande överrens om att copyn lämnar mycket att önska.

PGW sa...

OK då låter jag bli att läsa den så jag får sova ifred ;-)

Entapir sa...

Jag stör mig direkt på att det ser ut att vara så högt i tak på bilden. Sen funderar jag på om det bara är perspektivet som ställer till det. Sen hur många procent av sveriges befolkning det kan vara som har högre tak än "standard". Sen tänker jag att Ikea alltid har 4-meterstak.
Snöar in rätt hopplöst på tak mao.

fake it til you make it sa...

Nja, jag har inte sett denna i verkligheten men är inte jätteimponerad. Bra idé, men känns (som ni säger) inte alls apoteket. Deras reklam känns ofta lekfull och får mig att må bra. Denna är ju helt tvärtom. Men ok, man kanske inte mår så bra av sömnlöshet men jag tycker de kunde valt en annan lösning. Och kanske en underhållande copy, vad i sjutton är det där för tråk.

Martin Hansson sa...

Jag håller med tidigare inlägg.. Apoteket i sig är ett så jävla tråkigt företag i sig så dom lockar inte med mer tråk.

Jag förstår idén men för mig säger den bara "Gå inte till Apoteket, det finns andra lösningar!" :-)...

http://jmfhansson.wordpress.com