tisdag 21 oktober 2008

Läkemedelsverket har köttat på.


Herre min Gud och hans fru. Nu blir Floridagirlsen banne mig religiösa. Äntligen kommer en riktigt, riktigt bra kampanj byggd på...ja, på ironi. Kort och gott en ironisk variant av "jag är inte bara mamma, jag är tandläkare också" reklam.
Granath Euro RSCG och Läkemedelsverket har brassat på med reklamfilm, banners och annonser. Allt för att leda in målgruppen till en hemsida crimemedicine.com. Syftet är helt enkelt att informera om riskerna med att köpa läkemedel på internet.

Läkemedelsverket har bara köttat på. Helt orädda. En stark idé mil ifrån dom urtråkiga myndighetskampanjer vi är vana att se.

”Amfetamin-Önskar du också att dygnet hade fler timmar? Amfetamin ökar din prestationsförmåga många gånger om, så att du kan utnyttja dygnets alla timmar och vara på topp 24/7!”

Brilliant.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Helt fantastisk. Och det blir jag mer och mer övertygad om varenda gång jag stöter på filmerna, annonserna eller besöker hemsidan. Man har ju tänkt på allt. Sällan är svensk reklam såhär stark och fulländad.
Inspirerande!

Anonym sa...

Verkligen klockren.
Sedan att tanten (säkert i min ålder) byter byxor några gånger i tv reklamen är en ren bonus... ;-)

Anonym sa...

Bästa reklamen på länge!
Att det är läkemedelsverket som står bakom gör den ännu bättre.

Tv-reklamen fick mig att springa till datorn och där tappa hakan över att det var så genomtänkt!

Uppväxt under ironins guldålder talar den här direkt till mitt sinne.

Måste tillägga att min kära mor inte insåg det fina i det, fnyste t.o.m.

The Girls Of Florida sa...

Kotte- Jag tror att det är det som är grejen faktiskt. Vi som har vuxit upp med ironin blir träffade rakt i hjärtat av den här. Dom som inte har gjort det skiter i den. Frågan är vem dom riktar sig till.

Reklamen är numer inte bara en reklam, det är en undersökning också. Vill man träffa 70-/ 80-talister. Kör på ironi!

Ajaj, fnyste alltså. När min mamma fnyser då är det på allvar.

deeped sa...

Mjäe... Läkemedelsverket har fegat ur. De väljer att i samma segment köra en "köp inte olaglig medicin"skylt i bästa Anslagstavlastil. Det är fegt.